ثبت شرکت سهامی عام
نوشته شده توسط : ali

ثبت شرکت سهامی عام

موسسه ثبت شرکت کریم خان تمامی خدمات در رابطه با ثبت شرکت سهامی عام  را در اختیار شما قرار می دهد ، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188946700 تماس حاصل فرمایید.

توضیحاتی در خصوص ثبت شرکت سهامی عام (Public joint stock company)

شرکت سهامی عام  نوعی شرکت سهامی است که برای انجام پروژه‌های کلان دولتی  به منظورعمران و آبادانی کشور وجودش ضروری می باشد.  برای ثبت شرکت سهامی عام تعداد سهامداران می تواند بسیار بیشتر از شرکت سهامی خاص باشد و به همین دلیل تجمع سرمایه های کوچک در اینگونه از شرکت‌ها سبب ایجاد یک سرمایه بزرگ شده که انجام فعالیتهای بزرگ اقتصادی را ممکن می سازد . بخشی از سرمایه شرکت سهامی عام از طریق فروش سهام به عامه مردم تامین می گردد. سهام شرکت سهامی عام در بورس اوراق بهادار معامله می گرددz.

در شرکت سهامی عام با فروش سهام به غیر موسسین (مردم) آنها می توانند هم در اجرای طرحهای بزرگ عمرانی صنعتی مشارکت داشته باشند و هم ازسود حاصله بهره ببرند.

نام شرکت سهامی عام

 

در شرکت سهامی عام باید قبل یا بعد از نام شرکت عبارت “سهامی عام” در تمام اوراق، اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به‌‎طور شفاف و خوانا درج شود.

توضیحات تکمیلی در خصوص ثبت شرکت سهامی عام

 برای ثبت شرکت سهامی ، ابتدا باید سرمایه اولیه آن تامین گردد به همین منظور باید اعلامیه پذیره نویسی داده شود .پس ازاعلام پذیره ‌نویسی مردم می توانند به شعب بانک اعلام شده مراجعه و برگه‌ی تعهد سهم را امضاء و مبلغ آن را به حساب شرکت واریز نمایند. فروش سهام در شرکت سهامی عام به آسانی صورت گرفته ومنوط به توافق سایر سهامداران نمی باشد. . یکی از موارد مهم در ثبت شرکت سهامی عام ، طبق قانون تجارت ایران ذکر عنوان  ” سهامی عام ” در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به شکل کاملا خوانا می باشد. نکته مهم دیگر میزان سرمایه اولیه می باشد که حداقل 5 میلیون ریال است. چنانچه سرمایه شرکت  به هرعلتی از این میزان کمتر گردد، حداکثرباید تا یک سال افزایش سرمایه دهید و سرمایه اولیه را به اندازه مقرر برسانید در صورت عدم حصول نتیجه  شرکت سهامی عام باید به نوع دیگری از شرکت های قابل قبول بدل شود.

سرمایه ثبت شرکت سهامی عام

 

به منظور ثبت شرکت سهامی عام سرمایه گذاران مسئولیت تامین حداقل ۲۰% از سرمایه را برعهده می گیرند و مابقی سرمایه را می توان از طریق فروش سهام تامین نمود. 35% از میزانی  که لازم است از طرف سهامداران تامین گردد باید به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز شده  و اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که تمام موسسین آن را امضا کرده اند به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده و رسید بگیرید. پس از این مرحله اداره ثبت شرکت ها اظهارنامه  را و مدارک وضمایم مربوطه  را بررسی کرده و همچنین مندرجات آن با قانون را مطابقت داده و در صورت تایید ، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صادر می کند. پس از این امر   اعلامیه پذیره نویسی در رسانه ها  آگهی  شده و در بانکی که تعهد سهام نزد آن به عمل آمده است، در معرض دید متقاضیان و علاقه مندان  قرار می گیرد . متقاضیان می توانند سهام را ظرف مهلت معین خریداری نموده و ورقه تعهد سهام را امضا کنند و وجه مربوط به خرید هریک از اوراق سهام  را  به بانک پرداخت نمایند و در آخر رسید دریافت کنند. این رسید در دو نسخه تنظیم می گردد و دارای تاریخ و امضای پذیره  نویس یا نماینده رسمی  او می باشد که نسخه اول در بانک می ماند و نسخه دوم با قید رسید وجه و مهر و امضای بانک، به پذیره نویس تحویل داده  می شود. اگر ورقه تعهد سهم را شخص دیگری  به نمایندگی از  پذیره نویس امضا کند، باید  سمت و آدرس  و مشخصات کامل خود را در ورقه قید کند و این مدارک به ورقه تعهد سهم الصاق خواهد شد. امضای ورقه سهم به معنای قبول اساسنامه شرکت و  پذیرش تصمیمات مجامع عمومی صاحبان سهم است و بعد از انقضای مهلت پذیره نویسی یا تمدید آن موسسین حداکثر ظرف یک ماه باید به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی کرده و بعد از اثبات تعهد صحیح سرمایه شرکت که حداقل می بایست ۳۵% آن پرداخت شده باشد موسسین  برای برگزاری مجمع عمومی موسس اقدام می نمایند. مجمع عمومی موسس بعد از رسیدگی به این مورد و احراز پذیره نویسی  تمامی سهام شرکت و پرداخت کل مبلغ، جلسه ای برگزار می کنند و اساسنامه شرکت را طراحی کرده و به تصویب می رسانند و بعد از آن اولین مدیران شرکت سهامی عام و بازرس یا بازرسان شرکت در مجمع  انتخاب می گردد، که مدیران و بازرسان انتخاب شده باید کتبا" پذیرش خود را اعلام کنند. بعد از این مرحله شرکت عملا تشکیل شده است و باید اساسنامه شرکت سهامی عام  که توسط مجمع عمومی تصویب شده است به همراه صورتجلسه مجمع و اعلامیه کتبی قبولی مدیران و بازرسان و صورتجلسه هیات مدیره و باقی مدارک مورد نیاز، به اداره ثبت شرکت ها ارجاع  داده شود. در این مرحله پذیره نویسان سهامداران شرکت سهامی عام محسوب می گردند. اگر شرکت حداکثر تا ۶ ماه بعد از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت نشود به درخواست هریک از موسسین یا پذیره نویسان اداره ثبت شرکت ها گواهی نامه ای دال بر عدم ثبت شرکت صادر می کند و  این گواهی نامه به بانکی که تعهد سهام و واریز  وجوه  خرید سهم در آن به عمل آمده است ارسال می گردد تا موسسان و پذیره نویسان به بانک مراجعه کنند و تعهد نام و وجوه پرداختی را استرداد کنند  هزینه های ثبت و راه اندازی شرکت  سهامی عام نیز بر ضمه  موسسین این شرکت است.

 

مدارک ثبت شرکت سهامی عام

 

 

مدارک مورد نیازجهت  اخذ مجوز  پذیره نویسی شرکت سهامی عام موسسه ثبت شرکت کریم خان در شرف تاسیس مشتمل است از : دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی عام و دو نسخه طرح اساسنامه شرکت سهامی عام به همراه  دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی و گواهی بانکی واریز حداقل ۳۵% سرمایه  تعهد شده توسط اولین موسسین شرکت سهامی عام  و تصویر شناسنامه تمامی موسسین . مدارک لازم برای ثبت  شرکت سهامی عام  و تاسیس آن نیز شامل دو نسخه اظهارنامه، دو نسخه اساسنامه، دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس، دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره که با حداقل ۵ نفر مدیر ، آگهی دعوت  از مجمع عمومی موسسین در روزنامه کثیرالانتشاراز پیش تعیین شده، فتوکپی شناسنامه مدیران، گواهی بانکی دال بر واریز حداقل ۳۵%  از سرمایه  درتعهد ، ارائه مجوز یا موافقت نامه  اصولی از مراجع ذی صلاح در صورت نیاز. مواردی نیز باید حتما  باید از پیش مشخص  و آماده گردد:

۱- سرمایه اولیه . ۲- حداقل ۲۰% سرمایه در نظر گرفته شده توسط موسسین تعهد شود و ۳۵% مبلغ تعهد شده نیز پرداخت گردد. ۳- اظهارنامه و طرح اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی به امضای موسسین رسیده باشد. ۴- اخذ و ارائه مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز.

 الف ) ‌اسناد لازم جهت اخذ مجوز  پذیره‌نویسی شرکت سهامی‌عام در حال تأسیس، از مرجع ثبت شرکت‌ها:

1.        اظهارنامه‌ی شرکت سهامی‌عام در دو نسخه

2.        دونسخه طرح اساسنامه‌ی شرکت سهامی‌عام در دو نسخه

3.        طرح اعلامیه‌ی پذیره‌ نویسی در دو نسخه

4.        نامه پلمپ شده بانکی مبنی بر واریز حداقل ۳۵%‌ سرمایه، تعهد توسط مؤسسین و فیش رسید آن

5.        تصویر  شناسنامه‌ی مؤسسین شرکت سهامی عام

ب ) مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی عام

1.        اظهارنامه  در دو نسخه

2.        اساسنامه  شرکت سهامی عام در دو نسخه

3.        دو نسخه صورتجلسه‌ی مجمع عمومی مؤسس

4.        صورتجلسه‌ی هیأت مدیره  در دو نسخه (تعداد مدیران، حداقل پنج نفر می باشد.)

5.        آگهی دعوت مجمع مؤسسین در روزنامه‌ی تعیین شده

6.        تصویر شناسنامه‌ی مدیران (‌در مورد اشخاص حقوقی، ارائه‌ی برگ نمایندگی، الزامی است.)

7.        گواهی بانک حاکی از  واریز ۳۵% سرمایه‌ی شرکت

8.        ارائه‌ی مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز





:: بازدید از این مطلب : 645
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: